TV Ντοκυμαντέρ Οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοπτού – Καλαβρύτων

Οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοπτού – Καλαβρύτων

Όλη η διαδρομή του μέσα σε 5 λεπτά!

Η Σιδηροδρομική Γραμμή Διακοπτού – Καλαβρύτων, ευρύτερα γνωστή ως οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοπτού – Καλαβρύτων (ή απλά ο Οδοντωτός), είναι οδοντωτή σιδηροδρομική γραμμή στενού εύρους που συνδέει το Διακοπτό με τα Καλάβρυτα. Αποτελεί έργο της περιόδου του Χαριλάου Τρικούπη και εγκαινιάστηκε το 1895. Αποτέλεσε ένα από τα δυσκολότερα έργα για την εποχή του λόγω του ιδιαίτερα δύσβατου εδάφους αλλά και του μεγάλου υψομέτρου στο οποίο κατέληγε, καθώς ο οδοντωτός είναι ο ορεινότερος σιδηρόδρομος της Ελλάδας. Για να ξεπεραστούν αυτές οι δυσκολίες ο σιδηρόδρομος κατασκευάστηκε με την τεχνική της οδόντωσης κατά την οποία το τραίνο γαντζώνεται, χρησιμοποιώντας κατάλληλα γρανάζια, σε οδοντωτές σιδηροτροχιές στις διαδρομές όπου η κλίση του εδάφους υπερβαίνει το 10%.

Ο σιδηρόδρομος διασχίζει το φαράγγι του Βουραϊκού περνώντας σε μεγάλο μήκος του από σήραγγες και γέφυρες, καλύπτοντας συνολικά απόσταση 22 χιλιομέτρων. Σήμερα χρησιμοποιείται κυρίως για τουριστική περιήγηση μιας και αποτελεί μια από τις ομορφότερες σιδηροδρομικές διαδρομές του κόσμου! Το δίκτυο του οδοντωτού σιδηροδρόμου έχει ανακηρυχτεί μνημείο της βιομηχανικής και πολιτιστικής Κληρονομιάς μας από το υπουργείο πολιτισμού.

Ο οδοντωτός από το Διακοπτό εισέρχεται στο Φαράγγι του Βουραϊκού. Πραγματοποιεί στάσεις στις τοποθεσίες «Νιάματα» και «Τρικλιά». Στο μέσο περίπου της διαδρομής, μετά από 12 χιλιόμετρα, πραγματοποιεί στάση στο χωριό Κάτω Ζαχλωρού. Στο σημείο αυτό εξυπηρετεί και τους επισκέπτες της μονής του Μεγάλου Σπηλαίου. Στην συνέχεια μετά από 18 χιλιόμετρα διαδρομής πραγματοποιεί στάση κάτω από το χωριό Κερπινή και τέλος καταλήγει στα Καλάβρυτα.

Φωτογραφία – Σκηνοθεσία: Μανώλης Νάθενας